Van technologische innovaties tot benauwende arbeidsmarktkrapte en nieuwe wet- en regelgeving: 2024 bracht veel ontwikkelingen met zich mee. Hoe spelen organisaties hierop in? En waar ligt de toekomst van de branche? Drie uitzendprofessionals delen hun inzichten, zorgen, successen en ambities voor 2025.
2024 was een jaar vol dynamiek voor de uitzendbranche, waarin de politiek, een krappe arbeidsmarkt en technologie een grote rol speelden. Hoe kijken bedrijven hierop terug? “Heel positief eigenlijk”, vertelt Rick Spijkerboer, eigenaar van FlexiblePlus MKB. “Er zijn dit jaar meer werving- en selectieopdrachten binnengekomen.”
Voor Lauren van der Heijden is het een bijzonder jaar geweest. “Ik ben in februari gestart als CEO van YoungCapital. Ondanks de uitdagende economische omstandigheden kijk ik terug op een geslaagd jaar.”
Ook Nick Bos, CEO van uitzendbureau NedFlex, heeft een succesvol jaar achter de rug. Nedflex eindigde als eerste in de MT1000-ranglijst in de categorie uitzendbureaus en detacheerders. “Dit jaar hebben we ook een vernieuwde koers vastgelegd” zegt Bos. “Met een hele rebranding: een nieuwe stijl en feel van het bedrijf. Deze eerste plaats is een kers op de taart.”
Ook YoungCapital lanceerde dit jaar iets nieuws: “We hebben een nieuwe app gelanceerd, waarin we kandidaten allerlei mogelijkheden geven om hun carrière in eigen hand te nemen en hun financiële zaken te regelen.”
Lauren van der Heijden: “De grootste kans is het begrijpen van en inspelen op de behoeften van jongeren.”
De arbeidsmarkt was, en is, dit jaar historisch krap. “Als uitzendbureaus vissen we over het algemeen in een vijver waarin we allemaal actief zijn”, zegt Bos. “De kandidaat is ongelooflijk belangrijk geworden.”
FlexiblePlus MKB zet in op praktische oplossingen om kandidaten aan te spreken. “Daar kun je allemaal systemen voor verzinnen, maar het gaat uiteindelijk om het persoonlijke contact”, zegt Spijkerboer. “De telefoon oppakken, mensen bellen en uitnodigen om eens koffie te komen drinken.” Daarnaast zet FlexiblePlus in op een doelgroep die je misschien minder verwacht: “We proberen de ‘passieve’ mensen, die je niet tegenkomt op de bekende jobboards, te triggeren. Dat is een leuke doelgroep: er zijn best wat slapende mensen die gewoon aan het werk zijn en hun ding doen, maar die je dan toch wakker kunt schudden. Door middel van enquêtes en tools die wij hebben laten maken.”
Hoe spreek je ook nog opdrachtgevers aan? Van der Heijden: “Wij laten bedrijven zien dat jongeren onmisbaar zijn voor hun groei. Niet alleen door te vertellen wat jongeren willen, maar ook door hen te helpen die behoeften te vertalen in een beleid. Wij begeleiden bedrijven bij die investering.”
Dat een bedrijf moet investeren, vindt ook Nick Bos van Nedflex. “Je kunt iedereen een voorstel doen en benaderen en blijven recruiten, maar het is voor ons niet duurzaam genoeg meer. Wij zijn op dit moment met veel bedrijven het stukje werkgeverschap onder de loep aan het nemen. Heb je een missie? Een visie? Wat is het doel van de organisatie en wat weten medewerkers daarvan? Als je die boodschap van je organisatie weet, weet je door te dringen. En mensen hard te maken voor je organisatie.”
Spijkerboer zet bij FlexiblePlus in op specialisme: “Wij zetten in op de ‘plus’, bijvoorbeeld met het aanbieden van opleidingen. Heeft iemand niet de juiste opleiding, dan faciliteren wij daarin. En we bieden begeleiding aan. Het is belangrijk om te laten zien aan klanten dat je meer kunt doen. Je bent soms een HR-verlengstuk.”
Van handhaving van de Wet DBA tot aan het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking: er komt veel op ondernemers af. Met nieuwe wetgeving op komst is het cruciaal voor bedrijven om voorbereid te zijn. “De enige zekerheid die je hebt, is dat er wet- en regelgeving bij komt of verandert”, zegt Bos.
Spijkerboer: “Daar moeten we als branche mee omgaan. Het is aan de beleidsbepalers en ook aan onze branchevereniging ABU om te zorgen dat het speelveld zo goed mogelijk is voor onze branche. Ik zeg altijd: je moet het dak repareren wanneer het mooi weer is.
Nick Bos: “Het is gewoon irritant dat er een onzeker ondernemersklimaat voor uitzendbureaus is.”
“In de tijd dat er nog niet zoveel aan de hand was, liet ik elk jaar de modelovereenkomsten checken en wijzigen door een juridisch bureau. De veranderende wetgeving voor zzp’ers vind ik alleen maar goed. Daar maak ik mij dus ook niet zo druk over. Wij hielden dat al in de gaten.”
Ook Nedflex is al druk bezig met de wijzigingen: “Of dingen nu in 2025, 2026 of 2027 komen, je moet ermee aan de slag. Afwachten heeft geen zin. Dat zag je in 2020, toen de WAB zijn intrede deed. Dat is niet de manier om ermee te dealen.”
De onzekerheid en onduidelijkheid maakt het wel lastig voor de branche, vinden de professionals. “Het gebrek aan duidelijkheid, bijvoorbeeld rondom de Wet DBA en de certificering van de flexbranche, maakt het lastig om vooruit te plannen”, vindt Van der Heijden. “Terwijl de vraag naar flexibele arbeid onverminderd groot is. Dat gaat ten koste van de flexkracht.”
De wet waar Spijkerboer het meest achter stond, de WTTA, is uitgesteld. “Er zijn veel dingen die worden doorgevoerd, maar dan juist deze niet. Dat is net het stukje waardoor je de markt sterker en beter kunt maken omdat je kwaliteit kunt laten zien. Je geeft zo een signaal af naar de markt. Uitstel vind ik jammer.”
“Het is gewoon irritant”, vindt Bos. “Dat er een onzeker ondernemersklimaat voor uitzendbureaus is. We moeten proberen dat om te draaien om toch stappen vooruit te kunnen zetten.”
Waar liggen nog andere uitdagingen voor de branche? “Het vinden van de juiste kandidaten blijft natuurlijk wel een spel”, zegt Spijkerboer. “Daar zitten de meeste uitdagingen in.”
Hoe ziet YoungCapital dat, voor hun jongere doelgroep? “De grootste kans is het begrijpen van en inspelen op de behoeften van jongeren”, meent Van der Heijden. “Jongeren worden vaak weggezet als veeleisend, terwijl ze in de praktijk keihard werken. Deze generatie heeft te maken met uitdagingen die eerdere generaties niet kenden en hebben daardoor andere verwachtingen ten opzichte van werk. Die misvattingen moeten we wegnemen.”
Een andere uitdaging? “We zien een race to the bottom als het gaat om inhuurtarieven in sectoren als de logistiek. De flexdienstverlening heeft te lijden onder enorme prijsdruk en dat gaat ten koste van de kwaliteit”, aldus Van der Heijden. “Wij kiezen bewust voor meer duurzame manieren van samenwerken en richten ons op sectoren waar jongeren in kunnen groeien.”
Ook Nick Bos ziet de kosten als een van de grootste uitdagingen in de branche: “De kosten van werkgeverschap gaan erg omhoog. Dat heeft te maken met stijgende lonen en werkgeverslasten, maar ook met verzuimpercentages die landelijk hoger worden.”
Hoe gaat Bos daarmee om? “Doordat je samen met je klanten kijkt naar hoe je een betere werkgever kunt worden, kun je eerder besparen. Besparen op inwerktrajecten omdat mensen langer blijven of minder verzuim, omdat je als bedrijf een gezondere werkomgeving hebt. Je moet je juist op dat soort zaken gaan richten.”
Rick Spijkerboer: “Wij zetten in op de ‘plus’, bijvoorbeeld met het aanbieden van opleidingen.”
Spijkerboer ziet de vraag naar specialisme groeien: “Ik zie steeds meer om mij heen dat partijen zeggen: we moeten toch meer naar specialisme toe. Wij hebben daar vanaf het begin al onze focus op, maar nu moet je je meer kunnen onderscheiden. En extra’s kunnen aanbieden, zoals opleidingen of meedenken in processen waarbij je de klant nog meer kunt bieden.”
“Iets wat heel erg speelt in onze branche, zijn alle onderhandelingen en onzekerheden rondom de uitzend-cao”, ziet Bos. “We moeten op andere manieren gaan kijken. Je kunt stijgende kosten niet terugverdienen over de as van arbeidsvoorwaarden. Je moet inzetten op productiviteit: mensen doen beter hun werk, leveren meer op voor de organisatie, er is minder verzuim en minder uitstroom. Dat is duurzaam. Dat is een belangrijk onderwerp voor bedrijven, om niet in een race naar de bodem te belanden.”
YoungCapital ziet een duidelijke trend: kandidaten willen meer ervaring dan ooit opdoen, in verschillende sectoren en functies. “Loyaliteit aan één werkgever is verleden tijd”, zegt Van der Heijden. “Verschillende functies en sectoren helpen om skills te ontwikkelen en een eigen pad te vinden.” Aan de kant van opdrachtgevers ziet Van der Heijden dat flexorganisaties steeds vaker als strategisch HR-partner worden gezien. “Het gaat allang niet meer alleen om het invullen van vacatures, maar steeds vaker om advies en ondersteuning bij flexmanagement.”
Plannen voor 2025 worden inmiddels volop gemaakt. Waar gaan deze CEO’s op inzetten? Bos: “Je moet toch proberen de branche naar je hand te zetten. We willen het waanzinnig werkgeverschap bij zo veel mogelijk bedrijven gaan introduceren en met zo veel mogelijk klanten samen aan de slag gaan. Zodat over één jaar, maar ook over vijf jaar en over tien jaar onze klanten nog blijer zijn met de samenwerking. Daarin zit natuurlijk constante ontwikkeling.”
“Op dit moment verwacht ik dat 2025 qua markt redelijk stabiel zal zijn en YoungCapital licht zal groeien”, zegt Van der Heijden. “Omdat de vraag naar jong talent groeit. We zijn hierop voorbereid met een nieuwe campagne, een verbeterde app en geoptimaliseerde processen. We willen de arbeidsmarkt verbeteren, maar ook bijdragen aan een betere toekomst voor jongeren.”
Spijkerboer: “Bij FlexiblePlus MKB willen we een mooie groei doormaken. We zetten nog meer in op onze vertrouwde identiteit. We proberen echt onszelf te zijn. Dat voelt de klant, maar ook je personeel.”
De uitzendbranche staat voor grote uitdagingen, maar laat zien dat met innovatie, specialisatie en persoonlijke betrokkenheid succes haalbaar is. De aanpak van deze drie ondernemers straalt doorzettingsvermogen uit, maar benadrukt ook de cruciale rol van samenwerken en aanpassingsvermogen in de toekomst van de branche.
Artikel origineel gepubliceerd op de website van Flexmarkt